Danasnje napredne tehnike v razvojni biologiji omogocajo prepletanje z
obicajnimi razvojnimi programi in s tem nastanek novih zivih organizmov. V
znanstvenih laboratorijih je razmnozevanje zivali z znacilnostmi, ki jih
sicer ni mogoce zaslediti v naravi, ze utecena praksa. Martino delo raziskuje
ta potencial z namenom kreiranja odraslih zivih metuljev, ki bi imeli vzorce
na krilih spremenjene v umetniske namene.
V projektu “Nature?” sem ustvarja zive metulje z vzorci na krilih, kakrsni sicer v
naravi ne obstajajo. To doseze s poseganjem v normalne razvojne
mehanizme metuljev, ki so tako naravni (njihova krila so narejena iz
obicajnih zivih celic brez umetnih pigmentov ali brazgotin) in obenem
umetnisko kreirani.
Spremeni le eno krilo metuljev vrste Bicyclus in Heliconius, zato
imajo vsi metulji eno krilo z naravnim vzorcem in eno s taksnim, kot ga
oblikuje sama. S to asimetrijo poskusa poudariti podobnosti in
razlike med manipuliranim in manipuliranim, med naravnim in novo-naravnim.
Poskusa izraziti tiste koncepte v metuljevih krilih, ki so v povezavi z
naso percepcijo oblik. Z dodajanjem, spreminjanjem in brisanjem ocesc in
barvnih pik lahko naso domisljijo pripravimo do tega, da identificira oblike
in ritme, znane nasim cutom. Drugi pristop vkljucuje poudarjanje posameznih
delov naravnega krila. Tako lahko na primer odstranimo zunanje kroge ocesca
in s tem preprosto razkrijemo njegov bel osrednji del. Njen namen ni
poudarjanje naravne kreacije, prav tako pa iz naravne lepote ne zeli
narediti necesa se lepsega, temvec skusa raziskati moznosti in omejitve
bioloskega sistema, tako da oblikuje (v mejah mogocega) razlicne
vzorce, ki niso rezultat procesa evolucije.
Poleg tega zeli kreirati unikatne metulje. Sprememb na genetski
stopnji ni in zarodna linija ostaja enaka, zato se povzrocene modifikacije
ne prenasajo na potomce. Vsak spremenjeni metulj je unikaten. Novih
vzorcev do sedaj ni bilo v naravi in bodo iz nje hitro in za vedno izginili.
Ta oblika umetnosti ima omejitev – zivljenjsko dobo metulja, zato je to
umetnost, ki dobesedno zivi in umre. Obenem predstavlja umetnost in
zivljenje. Umetnost in Biologijo.
Zahvala: to delo je bilo prvic izvedeno leta 1999-2000 med gostovanjem v laboratoriju profesorja Paula Brakefielda na Institutu za biologijo na Univerzi v Leidnu na Nizozemskem s pomocjo znanstvenikov: A. Monteiro, M. Bax, K. Koops, R. Kooi and P. Brakefield. (Marta de Menezes)

Projekt predstavljamo kot spremljevalni program Festivala Break 2.3 (7.-21.11.2005). Letosnja tema festivala je “Nove vrste”, vec o programu na www.break-festival.org. Razstava bo v galeriji na ogled do 25. novembra 2005. Galerija Kapelica je odprta od ponedeljka do petka med 10. in 17. uro.
Vec o umetnici in njenih projektih: www.martademenezes.com
[b]Kaj:[/b] Instalacija[b]
Kdaj:[/b] čet, 3.11.05
ob 21.00 do pet, 25.11.05
[b]Kje:[/b] Galerija Kapelica, Kersnikova 4, Ljubljana
[b]Vstopnina:[/b] Vstop prost!